logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Nejčastěji využívanou agendou systému Czech POINT je dlouhodobě výpis z Rejstříku trestů. Jedná se o pro občana „viditelnou“ nebo spíše hmatatelnou službu, protože při ní dostává na Czech POINTu onen výpis fyzicky do ruky nebo ještě lépe do datové schránky. Nejčastějším důvodem, kdy potřebují občané výpis z Rejstříku trestů, bývá nástup do nového zaměstnání.

Nově však tuto nejvíce využívanou agendu dohánějí tzv. matriční události. To jsou agendy, které občan na první pohled „nevidí“ a mohlo by se zdát, že pod Czech POINT ani nepatří. Opak je pravdou. Tyto formuláře slouží pro přímé hlášení matričních událostí – změn trvalého pobytu či rozhodnutí soudu a provádí je zmocněný úředník do Informačního systému evidence obyvatel prostřednictvím tzv. CzechPOINT@office, a to už od roku 2010. Za poslední dva roky však počet těchto hlášení výrazně vzrostl. V průměru je to více než 900.000 ročně. To už je víc než výpisů Rejstříku trestů. Tato agenda se tak postupně dostává v počtu použití do popředí.

A jak si lze tuto agendu představit v praxi? Tak třeba svatba, jejíž součástí musí být podpis novomanželů a svědků do protokolu o uzavření manželství. Oddávající – zmocněný úředník pak zapíše údaje z tohoto protokolu prostřednictvím matričního formuláře v prostředí CzechPOINT@office do Informačního systému evidence obyvatel. Odtud se automatickou synchronizací nové příjmení nevěsty dostane do Registru obyvatel a odtud třeba až do Obchodního rejstříku. Nikdo nikam nechodí, nikam se neposílá žádný papír. Všechno funguje elektronicky, jednoduše a z jednoho místa.

Czech POINT a jeho služby je jedním z těch systémů českého eGovernmentu, který už 10 let skutečně funguje a naplňuje heslo, že obíhat nemá občan, ale papír – elektronicky!

(mre)

2. října 2017