Informace pro nové starosty
Po komunálních volbách může dojít v obcích k výměně starostů a místostarostů, kteří měli přístup k systému Czech POINT nebo přímo vykonávali funkci lokálního administrátora systému Czech POINT.
V případě změny osoby lokálního administrátora je zapotřebí, aby nový starosta požádal o zřízení účtu pro nového lokálního administrátora a zablokování účtu původního lokálního administrátora. O vytvoření nového a zablokování starého účtu lokálního administrátora se žádá prostřednictvím elektronického formuláře pro správu lokálních administrátorů, který odesílá žádost z datové schránky žádajícího subjektu do další datové schránky Digitální a informační agentury. Žádající subjekt následně obdrží datovou zprávu s výsledkem zpracování žádosti.
Lokální administrátor zavádí či odebírá jednotlivé uživatele, administraci provádí na portálu Správa dat . Veškeré informace k administraci jsou k dispozici v příručce pro lokálního administrátora, kterou lze stáhnout po přihlášení do Správy dat.
Každý uživatel systému Czech POINT musí být vybaven komerčním a kvalifikovaným certifikátem. Certifikáty doporučujeme uložit na externí nosič (např. USB token iKey 4000).
Příklady:
Č. 1: Stávající starosta odchází a přichází nový, který chce mít přístup k Czech POINTu. Lokální administrátor i ostatní uživatelé zůstávají.
Doporučený postup jednotlivých kroků:
- Lokální administrátor odebere účtu odcházejícího starosty příznak statutárního zástupce a tento účet zablokuje.
- Lokální administrátor požádá u certifikační autority o komerční a kvalifikovaný certifikát pro nového starostu (oba certifikáty jsou vždy registrované na osobu, není možné je předat).
- Lokální administrátor vytvoří ve Správě dat nový účet pro nového starostu a přiřadí mu příznak statutárního zástupce.
Č. 2: Stávající starosta odchází a je zároveň lokální administrátor systému Czech POINT.
Doporučený postup jednotlivých kroků:
- Pokud se na obci nachází pověřená osoba s přístupovými údaji k datové schránce obce, požádá pomocí elektronického formuláře pro správu lokálních administrátorů o zřízení účtu lokálního administrátora. Pokud se v obci pověřená osoba nenachází, požádá nový starosta Digitální a informační agenturu o zaslání nových přístupových údajů do datové schránky a následně požádá pomocí zmíněného formuláře o zřízení účtu lokálního administrátora.
- Dále se postupuje podle kroků 2 a 3 z předchozího příkladu.
Další informace naleznete v příručce pro lokální administrátory v období voleb.
V případě jakýchkoliv dotazů se můžete obrátit na Helpdesk Czech POINT.