Informace pro nové starosty

Po komunálních volbách může dojít v obcích k  výměně starostů a místostarostů, kteří měli přístup k systému Czech POINT nebo přímo vykonávali funkci lokálního administrátora systému Czech POINT.

V případě změny osoby lokálního administrátora je zapotřebí, aby nový starosta požádal o zřízení účtu pro nového lokálního administrátora a zablokování účtu původního lokálního administrátora. O vytvoření nového a zablokování starého účtu lokálního administrátora se žádá prostřednictvím elektronického formuláře pro správu lokálních administrátorů, který odesílá žádost z datové schránky žádajícího subjektu do další datové schránky Digitální a informační agentury. Žádající subjekt následně obdrží datovou zprávu s výsledkem zpracování žádosti.

Lokální administrátor zavádí či odebírá jednotlivé uživatele, administraci provádí na portálu  Správa dat . Veškeré informace k administraci jsou k dispozici v příručce pro lokálního administrátora, kterou lze stáhnout po přihlášení do Správy dat.

Každý uživatel systému Czech POINT musí být vybaven komerčním a kvalifikovaným certifikátem. Certifikáty doporučujeme uložit na externí nosič (např. USB token iKey 4000).

Příklady:

Č. 1: Stávající starosta odchází a přichází nový, který chce mít přístup k Czech POINTu. Lokální administrátor i ostatní uživatelé zůstávají.

Doporučený postup jednotlivých kroků:

  1. Lokální administrátor odebere účtu odcházejícího starosty příznak statutárního zástupce a tento účet zablokuje.
  2. Lokální administrátor požádá u certifikační autority o komerční a kvalifikovaný certifikát pro nového starostu (oba certifikáty jsou vždy registrované na osobu, není možné je předat).
  3. Lokální administrátor vytvoří ve Správě dat nový účet pro nového starostu a přiřadí mu příznak statutárního zástupce.

Č. 2: Stávající starosta odchází a je zároveň lokální administrátor systému Czech POINT.

Doporučený postup jednotlivých kroků:

  1. Pokud se na obci nachází pověřená osoba s přístupovými údaji k datové schránce obce, požádá pomocí elektronického formuláře pro správu lokálních administrátorů o zřízení účtu lokálního administrátora. Pokud se v obci pověřená osoba nenachází, požádá nový starosta Digitální a informační agenturu o zaslání nových přístupových údajů do datové schránky a následně požádá pomocí zmíněného formuláře o zřízení účtu lokálního administrátora.
  2. Dále se postupuje podle kroků 2 a 3 z předchozího příkladu.

Další informace naleznete v příručce pro lokální administrátory v období voleb.

V případě jakýchkoliv dotazů se můžete obrátit na Helpdesk Czech POINT.