Jak by mělo metodicky probíhat podání živnosti?

Přichází občan (podatel) a požaduje podání RŽP.

Specifikovat to může několika různými slovními spojeními:

  1. Ohlašuji novou živnost.
  2. Podávám žádost o živnost (na živnost).
  3. Chtěl bych si založit živnost.
  4. Chtěl bych si udělat živnostenské oprávnění.
  5. Kombinace výše uvedených.

Výkladový slovníček:

  1. XML-formulářem se rozumí webové rozhraní centrály Czech POINT, tedy to, co úředník interaktivně vyplňuje.
  2. Formulářem se rozumí Jednotný registrační formulář, který elektronicky nebo listinně vyplnil podatel a úředník jej nevyplňuje.

Úředník provede opět několik zásadních činností:

  1. Zjistí formu podání:
    a) v listinné podobě (podatel má vytištěný formulář RŽP)
    b) v elektronické podobě (podatel má číslo ID Podání – tzv. číslo tiketu, které mu po odeslání formuláře vyplněného na webu HK bylo tímto přiděleno).

Ad a) dále se zabýváme podáním v listinné podobě.

  1. Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na přineseném formuláři. Obojí se musí shodovat. Také se podívá, je-li formulář podepsán podatelem (to je důležité).
  2. Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
  3. Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
  4. Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
  5. Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
  6. V XML-formuláři vybere listinnou formu.
  7. Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
  8. Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
  9. Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
  10. Úředník dále zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
    Po té XML-formulář v elektronické podobě uloží na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře).
  11. Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
  12. Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
  13. Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
  14. Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví pracovník kontaktního místa k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.

Ad b) dále se zabýváme podáním v elektronické podobě.

  1. Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu.
  2. Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
  3. Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
  4. Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
  5. Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
  6. V XML-formuláři vybere elektronickou formu.
  7. Vyžádá si od podatele číslo identifikačního tiketu a vepíše ho do XML-formuláře.
  8. Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
  9. Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
  10. Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
  11. Dále úředník vytiskne formulář. Zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na vytištěném formuláři. Obojí se musí shodovat. Potom nechá formulář podepsat podatelem (to je důležité).
  12. Po vytištění formuláře úředník zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
  13. Po té formulář v elektronické podobě odešle na server ŽÚ, přičemž současně ukládá formulář i XML-formulář na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře).
  14. Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
  15. Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
  16. Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
  17. Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.

Poplatek, který zůstává obci za provedení úkonu – přijetí žádosti, činí 50 Kč.

Poplatek, který obec vybere, ale který náleží Živnostenskému úřadu, bude určen v XML-formuláři dle zvoleného druhu podání. Systém čerpání poplatků, které obci nenáleží, je podobný jako u výpisů z katastru nemovitostí, tedy obec jednou měsíčně obdrží souhrnné vyúčtování, jakou částku má odevzdat.