který za tu dobu, kromě jiného, zachránil víc než 20 tisíc lidí v zahraničí
Systém Czech POINT letos slaví 18 let svého fungování. Od svého spuštění pilotního provozu v březnu 2007 prošel výrazným rozvojem – původně začínal pouze na několika kontaktních místech, avšak postupně se rozšířil až na současných 7 199 kontaktních míst veřejné správy, včetně 77 zastupitelských úřadů po celém světě.
V počátcích projektu se kromě úřadů veřejné správy do jeho fungování zapojila také Česká pošta a Hospodářská komora. Od ledna 2008 se systém dále rozvíjel a nabídl občanům i úředníkům řadu užitečných služeb. Občané díky Czech POINTu získávají snadný přístup k potřebným službám, úředníkům zase systém pomáhá rychle a efektivně získávat data ze základních registrů a dalších informačních systémů veřejné správy.
Ze statistik systému lze vyčíst mnoho zajímavých údajů. Za zvláštní zmínku určitě stojí trochu opomíjená služba „Ověření totožnosti osoby“, která slouží k online ověření identity občana. Je extrémně důležitá třeba v případě, že v zahraničí ztratíte cestovní doklad. Díky tomu je možné na jakémkoliv zastupitelském úřadě vydat náhradní cestovní doklad a výrazně tak zmírnit obtížnou situaci, do které se občan dostal.
Od února 2014 už tato služba pomohla více než 20 000 občanům. Jedná se o skvělý příklad toho, jak stát dokáže prakticky využívat již zavedené technologie a sdílet služby mezi různými institucemi veřejné správy.
Czech POINT se o občany stará již 18 let.
(mre)
18. března 2025
Letošní únor byl z hlediska počtu výpisů na kontaktních místech veřejné správy rekordní. Dosud platilo, že únor nepatří k silným měsícům, ale letos se to změnilo. Vydalo se celkem 241 943 výpisů (přesněji řečeno služeb), což jasně dokazuje rostoucí zájem občanů.
Největším „tahákem“ byla autorizovaná konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby, a to v počtu 121 601 konverzí. I to je rekord, protože v jediném měsíci se dosud nikdy neprovedlo tolik konverzí.
Systém Czech POINT každý měsíc potvrzuje svou klíčovou úlohu v propojení plně digitálního světa se světem, kde stále převládají papírové dokumenty. Výsledky jasně ukazují, že občané i instituce stále potřebují služby, které usnadňují práci s dokumenty v obou podobách a Czech POINT v tomto směru zůstává nepostradatelným pilířem českého eGovernmentu a 28. března dosáhne své plnoletosti.
(mre)
3. března 2025
Na kontaktních místech veřejné správy (KMVS) v rámci Czech POINT máte možnost od 8. 1. 2025 se nově prokazovat pomocí aplikace eDoklady.
Tento způsob identifikace šetří čas a minimalizuje administrativní úkony. Pokud ještě aplikaci nemáte, můžete si ji zdarma stáhnout a aktivovat na svém mobilním zařízení.
Informační systém Czech POINT je první informační systém veřejné správy, který má přímou integraci eDokladů.
Více informací o eDokladech: eDoklady | Nová éra prokazování totožnosti
31. ledna 2025
Štítky: Czech POINT, eDoklady
Na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT byl začátkem roku vydán výpis s pořadovým číslem 35 milionů. Stalo se tak na pracovišti Městské části Praha 9, Sokolovská 14/324 a jubilejním výpisem byla Autorizovaná konverze na žádost.
Pohled do statistik je zajímavý. Během prvních 3 dnů roku 2025 bylo vydáno více než 20.000 výpisů, čím bylo dosaženo celkového čísla 35 milionů.
Mezi službami systému Czech POINT zcela jasně „vede“ počet provedených autorizovaných konverzí z listinné do elektronické podoby. Občané si zvykli převádět svoje listinné dokumenty do elektronické podoby, ať už pro další on-line komunikaci s úřady nebo také v soukromoprávní komunikaci.
Ve statistikách je rovněž vidět zájem občanů o zřizování datových schránek. Je to přirozená reakce občanů na zvyšující se počet agend veřejné správy, které mohou vyřídit on-line prostřednictvím datové schránky.
Czech POINT není jen kontaktním místem pro osobní vyřízení agend, ale také klíčovým partnerem pro podporu digitální a elektronické transformace veřejné správy. Umožňuje občanům pohodlně přecházet na on-line komunikaci s úřady a usnadňuje jejich každodenní život. Ať už si občané zřizují datovou schránku, převádějí listinné dokumenty do elektronické podoby nebo využívají jiných služeb, Czech POINT zůstává spolehlivým spojencem, který jim šetří čas a usnadňuje přístup k veřejným službám.
(mre)
3. ledna 2025
Tým Czech POINT přeje všem svým uživatelům klidné Vánoce a šťastný nový rok.
(mre)
20. prosince 2024
Velmi dbáme na bezpečnost systému samotného i zabezpečení přenášených informací nejen ve směru k centrálním informačním systémům, ale i ke kontaktním místům poskytujícím služby občanům. Proto informujeme, že v informačním systému Czech POINT již podle doporučení NUKIB musíme odstranit zastaralé TLS šifrovací sady, a to ke dni 5. prosince 2024.
I přes opakovaná upozornění konkrétních subjektů stále při komunikaci s centrálou Czech POINT evidujeme používání zastaralých TLS šifrovacích sad. Tento stav je s velkou pravděpodobností způsoben neaktualizovanou nebo zastaralou verzí operačního systému (např. Windows 7, Windows server 2012 R2 apod.) a s tím související zastaralou verzí internetového prohlížeče (např. Chrome v. 109). V Provozním řádu Czech POINT (https://www.czechpoint.cz/data/files/priloha_Provozni_rad_CzechPOINT.pdf) vyžadujeme používání aktualizované verze operačního systému (https://www.microsoft.com/en-us/windows/end-of-support).
Na základě výše uvedeného doporučujeme v co nejkratší možné době zajistit aktualizaci klientských pracovních stanic a zmíněných informačních systémů v souladu s Provozním řádem Czech POINT, nejpozději však do 5. prosince 2024, kdy skončí bezpečnostní výjimka a tím jako správce systému Czech POINT zařazeného do kritické informační infrastruktury zmíněné zastaralé systémy už nebudeme moci na naší straně aktivně podporovat.
V případě potřeby doplňujících informací se obracejte na Helpdesk Czech POINT (helpdesk@czechpoint.cz).
2. prosince 2024
Do Týdne pro Digitální Česko, který začne již 18. listopadu, se zapojí pobočky Czech POINT na 35 vybraných obecních a městských úřadech a na všech 759 pobočkách České pošty, které nabízejí služby Czech POINT (seznam zde: Týden pro Digitální Česko). Pomohou například lidem, kteří si potřebují založit Identitu občana nebo datovou schránku. A zároveň budou sloužit i jako poradenská místa pro ty, kteří si nejsou něčím jisti, nebo potřebují nějakou jinou formu podpory.
Pobočky Czech POINT jsou nepostradatelným partnerem pro občany, kteří se učí využívat digitální služby státu. Pomáháme lidem přejít na online komunikaci, ať už jde o zřízení identity či založení datové schránky. V rámci Týdne pro Digitální Česko chceme zdůraznit, že naše služby jsou tu pro každého, kdo potřebuje podporu nebo radu, a že digitální svět je přístupný všem, bez ohledu na jejich technické znalosti.
Více o plánovaných akcích v rámci Týdne pro Digitální Česko najdete na internetových stránkách Týden pro Digitální Česko.
5. listopadu 2024
Často slýcháme, že je na tom Česká republika, v rámci hodnocení digitalizace procesů v EU, špatně. Realita je ale trochu jiná. Lze asi souhlasit s názorem, že on-line služby pro občany přibývají pomalu. Tady to opravdu jde pomalu, ale mnohem lépe je na tom ČR na backendu IT systémů. Tam, kde na první pohled občan zlepšení služby ani vidět nemůže, protože se tak děje mimo jeho úhel pohledu. A velkou roli v nich hraje systém Czech POINT.
Například takové matriční události, kterým poskytuje systém Czech POINT podporu již od roku 2010. Takový příklad „ukryté digitalizace“ lze ukázat např. na sňatku: součástí svatebního obřadu je podpis novomanželů, svědků a oddávajícího do matričního formuláře. Oddávající pak zapíše údaje z tohoto protokolu prostřednictvím matričního formuláře v prostředí CzechPOINT@office do Informačního systému evidence obyvatel. Odtud se automatickou synchronizací s dalšími registry nové příjmení nevěsty (nebo ženicha) dostane do Registru obyvatel a následně třeba až do Obchodního rejstříku.
Nikdo nemusí nikam chodit, není třeba posílat papírové formuláře či žádosti, na nic se nečeká. Všechno funguje elektronicky a jednoduše z jednoho místa, bez nutnosti jediného zásahu občana. To je základním smyslem každé správné digitalizace. Je to jen jeden z příkladů „ukryté digitalizace“ na kterém se systém Czech POINT výrazně podílí. Czech POINT (a připojené informační systémy veřejné správy) zde reálně naplňují heslo – obíhat mají data, ne občan.
(mre)
5. listopadu 2024
Od 13. září 2024 dochází ke změně při podávání žádostí o výpisy z Rejstříku trestů a Registru obyvatel na kontaktních místech Czech POINT. Kromě stávajícího poplatku za žádost o výpis je zaveden i poplatek ve výši 100 Kč za vydání vícejazyčné přílohy k těmto výpisům. Poplatek je splatný při podání žádosti.
Tato změna se týká všech žadatelů, kteří podávají žádost na kontaktních místech Czech POINT a vyžadují výpis s vícejazyčnou přílohou.
24. září 2024
V Provozním řádu Czech POINT (Provozni_rad_CzechPOINT.pdf) je pro připojení uživatelů vyžadováno používání aktuální verze operačního systému, v současné době je minimální požadovanou verzí Windows 10, u které ale podpora končí již 14. října 2025 (https://www.microsoft.com/en-us/windows/end-of-support).
Přes veškerá upozornění na používání aktuálních a podporovaných verzí softwarového vybavení stále celá řada uživatelů informačního systému Czech POINT používá na pracovních stanicích zastaralou a již nepodporovanou verzi operačního systému (Windows 7, Windows Terminal server 2008 apod.) a/nebo komunikují pomocí zastaralých TLS šifrovacích sad. Např. pro Windows 7 podpora oficiálně skončila ke dni 14. ledna 2020. To znamená, že operační systém již více než 4 roky nedostává bezpečnostní aktualizace, což způsobuje vysoké bezpečnostní riziko.
Na základě doporučení NUKIB (dostupné na https://nukib.gov.cz/cs/uredni-deska/) mělo dojít k ukončení používání výše uvedených systémů již do konce roku 2023. Avšak s ohledem na množství identifikovaných uživatelů byla manažerem kyberbezpečnosti Digitální a informační agentury schválena bezpečnostní výjimka, kterou byla lhůta pro uvedení do souladu s Provozním řádem Czech POINT prodloužena nejpozději do konce roku 2024.
Doporučujeme tedy v co nejkratší možné době aktualizovat Vámi používané operační systémy nejen v souladu s Provozním řádem Czech POINT, ale i v souladu se zavedenou bezpečnostní praxí, a to nejpozději do konce tohoto roku, neboť v budoucnu informační systém Czech POINT zmíněné zastaralé systémy a šifrovací sady už nebude moci aktivně podporovat. Ohlášené opatření vyplývá z požadavků kladených na součásti kritické informační infrastruktury státu.
Pokud na vaší straně nepřijmete tato nutná bezpečnostní opatření, nemůže Digitální a informační agentura nést odpovědnost za omezení poskytování služeb systému Czech POINT ve vztahu k vašim uživatelům, kteří nebudou moci jeho služeb nadále využívat.
V případě potřeby doplňujících informací se obracejte na Helpdesk Czech POINT (helpdesk@czechpoint.cz).
13. srpna 2024