logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Dne 1. 7. 2022 nabývá účinnosti novela zákona č.  21/2006 Sb., o ověřování, která zavádí možnost tzv. e-legalizace, tedy úředního ověření elektronického podpisu na dokumentu v elektronické podobě. E-legalizaci budou provádět Hospodářská komora ČR, újezdní úřady, pobočky České pošty, s. p., krajské úřady a z ověřujících obecních úřadů jen ty, které jsou kontaktními místy veřejné správy. E-legalizace bude probíhat prostřednictvím informačního systému Czech POINT. Podrobnosti k postupu e-legalizace (metodiku, návody) Ministerstvo vnitra bude zveřejňovat postupně. E-legalizace bude dostupná v prostředí informačního systému Czech POINT v průběhu podzimu tohoto roku.

24. června 2022

Výstupy, které jsou vydávány na kontaktních místech Czech POINT, vyjma výstupů s vícejazyčnou přílohou pro země EU, jsou primárně určeny pro použití na území České republiky.

Použití listin se v zahraničí řídí dalšími pravidly. V případě, že budete pro Vaši listinu vyžadovat tzv. superlegalizaci nebo apostilizaci, je nutné získat ji u vlastníka dané agendy (např. výpis z katastru nemovitostí na příslušném katastrálním pracovišti, výpis z rejstříku trestů přímo na Rejstříku trestů). Kontaktní místa Czech POINT ke službám superlegalizace či apostilizace nemají oprávnění.

31. května 2022

V rámci systémů CzP@office a CzP@home došlo k úpravě backendové komunikace centrály CzP s Informačním systémem rejstříku trestů, a to z důvodu nasazení nového systému správcem ISRT. V novém řešení je vyžadována komunikace cestou eGSB namísto původního přímého přístupu. Díky úpravě komunikace jsou zachovány služby CzP pro externí konzumenty všech dotčených služeb, což je velice důležité, neboť Rejstřík trestů je jednou z nejvíce využívaných agend v systému Czech POINT. Za rok 2021 bylo vydáno 689 092 výpisů, viz statistiky Czech POINT. Služba se nachází v úřednickém prostředí Czech POINT@office a prostřednictvím Portálu občana i ve veřejném prostředí CzP@home. Její implementace se tak přímo dotýká veřejnosti.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

21. dubna 2022

A opět tu máme jeden rekord. Tentokrát je to počet žádostí o zřízení datové schránky na kontaktních místech veřejné správy. Za březen to je neuvěřitelných 24.915. Dosud nejvyšší počet podaných žádostí byl v dubnu 2020, kdy byla zavřena z důvodu pandemie Covid většina úřadů a datovka tak byla rychlým řešením pro komunikaci se státem.

Letošní březen je výjimečný ještě z jednoho pohledu. Žádost o zřízení datové schránky lze podat i prostřednictvím Portálu občana, například s využitím Bankovní identity. Přesto je počet datových schránek zřízených na základě žádosti podané osobně na Czech POINT mnohem vyšší než těch, které byly podány on-line.

Služby systému Czech POINT prostě mají u občanů dobré jméno.

(mre)

5. dubna 2022

Na pobočkách Czech POINT je nyní možné získat Výpis z evidence záznamů o očkování pacienta. Žadatelé mohou osobně nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce požádat o výpis z evidence záznamů o očkování pacienta. Tím získávají snadný a rychlý přístup k důležitým informacím o provedených očkováních, což může být užitečné při sledování očkovacího harmonogramu, zajištění potřebných očkování pro cestování nebo jiné účely. Získání výpisu z evidence záznamů o očkování pacienta prostřednictvím Czech POINT je legální a oficiální způsob získání těchto informací.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

28. března 2022

Je to neuvěřitelné, ale Czech POINT slaví 15 let provozu. Začínal jako malý nenápadný projekt s nabídkou 3 výpisů z informačních systémů státní správy. Z jediného úřadu se během krátké doby rozrostl do celé republiky a v současné době má přes 7300 poboček na obecních úřadech, poštách, u notářů, v kancelářích Hospodářské komory, ale i na 70 ambasádách v zahraničí.
Czech POINT je první a svým rozsahem největší eGovernmentový projekt v České republice. Občanům umožňuje učinit podání směrem ke státní správě, ověřit dokumenty, získat výpisy z rejstříků a registrů. Smyslem celé služby je, že je poskytována občanům na národní úrovni, nezávisle na místě jejich bydliště, a to dokonce i na mnoha zastupitelských úřadech. Přinesl zcela nový prvek komunikace občana s úřady: „Obíhat budou data ne občan“. Po 15 letech spolehlivých služeb patří jednoznačně k základním pilířům českého eGovernmentu.

Systém výrazně šetří čas nejen občanům při vyřizování mnoha životních situací, ale na druhé straně také šetří čas úřadům, které se vydáváním výpisů nemusí zabývat. Systém to za ně dělá automaticky. Kromě toho, prakticky každý úřad v této zemi využívá služby systému na rozhraní CzechPOINT@office. Ať už jsou to výpisy nebo opisy z informačních systémů státní správy, referenční údaje ze základních registrů, služby autorizované konverze z moci úřední, nebo agendy matrik, soudů a ohlašoven. Czech POINT nabízí rovněž jednu ze sdílených služeb eGovernmentu – autentizační a autorizační služby. S nadsázkou lze říct, že naučil úředníky používat elektronický podpis a certifikáty.

Každoročně si přes tento systém občané pořídí přes dva miliony výpisů. Stávající rozsáhlé služby Czech POINTu by do budoucna mohlo doplnit třeba obecné podání jakýchkoliv dokumentů k libovolnému úřadu nebo petiční agenda a řešení podpisových archů pro prezidentské kandidáty.
O systému by se toho dalo napsat hodně, ale nejlepší je osobní zkušenost. Pokud jste dosud služby Czech POINT nevyužili, zastavte se na nejbližším kontaktním místě. Uvidíte, že nabídka jeho služeb je opravdu pestrá.

(mre)

25. března 2022

O víkendu 19. a 20. března 2022 proběhne na  České poště provozní údržba datových center. Z tohoto důvodu dojde k uzavření poboček a nebude možné v tomto termínu využít služeb Czech POINT na pobočkách České pošty. Odstávka začíná v sobotu v 8 hodin ráno a potrvá do nedělních 22 hodin. Děkujeme za pochopení.

18. března 2022

Povinnost zkoušky stanovuje § 30 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, v platném znění.

Od roku 2022 se požaduje prokázání odborné způsobilosti k provádění konverze dokumentů na žádost pro všechny, kteří konverzi na žádost v systému Czech POINT vykonávají.

Netýká se těch, kteří splňují požadavky pro provádění vidimace a legalizace (zkouška z legalizace a vidimace, zvláštní odborná způsobilost pro výkon správních činností při správě matrik a státního občanství, odborná způsobilost matrikáře podle zvláštního právního předpisu).

Zkouška se skládá z písemné a praktické části a prokazuje se osvědčením. Metodiku pro studium naleznete na webovém odkaze Publikace – Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)  pod názvem Konverze elektronických a listinných dokumentů

Zkoušky organizačně zajišťuje Institut pro veřejnou správu Praha.

14. března 2022

Pracovníci na kontaktních místech Czech POINT hlásí nárůst zájmu o on-line služby a aktuální statistiky za leden a únor to jen potvrzují. Výrazně roste zájem o zřízení datové schránky fyzických osob. Důvodem je bezpochyby nejen cena (jedna poštovní datová zpráva stojí pouhých 5 korun proti mnohem vyšší ceně doporučeného dopisu), ale zejména obrovská úspora času při on-line komunikaci, kdy už občan nemusí osobně na úřad. Kromě toho, všechny datové zprávy od fyzických osob směrem k úřadům, jsou zdarma. Platí se pouze za zaslání datové zprávy komerčnímu subjektu (typicky své bance, dodavateli energií apod.).

Další nárůst zájmu o on-line služby je patrný ze statistik CzechPOINT@home, který zajišťuje back-end služby výpisům Portálu občana. Výpisy z Rejstříku trestů, bodového hodnocení řidiče, seznam kvalifikovaných dodavatelů, veřejného nebo živnostenského rejstříku pořídí občan pohodlně on-line díky službám systému Czech POINT s dodáním do datové schránky.

(mre)

1. března 2022

Dovolujeme si Vás upozornit na mimořádnou odstávku informačního systému Czech POINT, která proběhne v termínu od 11.  2. – 13. 2. 2022  (od pátku od 17.00 hod do neděle 12 hod).


Po tuto dobu nebude možné si pořídit žádný výpis ani využít žádnou jinou službu (např. Výpis z Rejstříku trestů, Výpis bodového hodnocení řidiče, zřízení nových datových schránek či zneplatnění přístupových údajů a vydání nových, apod.) na kontaktním místě Czech POINT (na úřadě, na pobočkách České pošty, u notářů apod.). Nemožnost pořídit výpis se dotkne též Portálu veřejné správy, respektive Portálu občana, jelikož po tuto dobu zde nebude možné pořídit žádný výpis ani využít žádnou jinou službu CzechPOINT@home (např. Výpis z Rejstříku trestů, Výpis bodového hodnocení řidiče). Stejně tak nebude v provozu ani úřednický CzechPOINT@office a nebude možné využít služby JIP/KAAS k přihlášení do řady agendových informačních systémů. 


Odstávka informačního systému je nezbytná zejména z důvodu migrace systému na nové technické vybavení.   
Doporučujeme veřejnosti, aby si v případě potřeby výpis obstarali mimo uvedenou dobu. Za případné komplikace spojené s dočasným a mimořádným omezením provozu Czech POINT se tímto omlouváme. 


Děkujeme za pochopení.

4. února 2022

« Předchozí stránkaDalší stránka »